Overtalte sin far til et sidste eventyr: Det har nu indbragt en kvart milliard
Peter Høflers far var egentlig på vej på pension - men nu havde sønnike fået en idé.
Og han skulle have faren med på den.
Det lykkedes Peter Høfler at overtale sin far til en sidste satsning, der skulle kickstarte et erhvervseventyr - det fortryder ingen af dem i dag, skriver Nordjyske.
Tee Jays
- Tee Jays A/S startede som et amerikansk B2C-brand.
- I 1976 kom brandet i den danske Høfler-families hænder - i de første mange år som forhandlerled.
- Da familien i 2003 fik mulighed for at købe navnet, blev der truffet en beslutning om at flytte Tee Jays over på B2B-markedet.
- I dag distribuerer Tee Jays tøj til Skandinavien og Europa.
Kilde: Tee Jays
For satsningen udviklede sig til et yderst succesfuldt familiefirma, som endnu en gang har leveret et overskud på et større tocifret millionbeløb.
Et nyt regnskab fra Svenstrup-virksomheden Tee Jays, der sælger t-shirts, poloer og jakker, viser et overskud efter skat på 40 millioner kroner.
Et ”tilfredsstillende resultat”, lyder det kortfattet i ledelsesberetningen, hvor det også fremgår, at Tee Jays i år forventer et overskud på mindst samme niveau.
Regnskabsår | 2023 | 2022 | 2021 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | 85,2 | 87,5 | 63,2 |
Resultat af primær drift | 52,3 | 57,8 | 40,6 |
Resultat før skat | 51,5 | 56,8 | 39,4 |
Årets resultat | 40,1 | 44,2 | 30,7 |
Balancestatus | 93,9 | 89,9 | 88,9 |
Egenkapital | 75,2 | 77,6 | 66,1 |
Antal ansatte | 55 | 54 | 45 |
Kilde: CVR |
Sønnike i spidsen
Det er cirka 20 år siden, at Peter Høfler og hans far, Georg Høfler, tog en chance og købte rettighederne til det amerikanske t-shirtmærke Tee Jays.
De skød alt, hvad de ejede, ind i virksomheden – og deres investering er siden mangedoblet.
Den samlede indtjening i Tee Jays over de seneste 10 år løber op i 250 millioner kroner, viser en gennemgang af selskabets regnskaber.
I spidsen for det hele står Peter Høfler, som også er hovedarkitekten bag Tee Jays’ storstilede europæiske vækstplan.
En plan, der kræver mere plads og flere medarbejdere.
Derfor blev domicilet i Svenstrup for nyligt udvidet markant.
Kendte grundlæggeren
Tee Jays sælger sine t-shirts, poloer og jakker til virksomheder, som får printet eller broderet deres logo på tøjet. Derudover har Tee Jays en webshop, som sælger direkte til privatkunder.
Den årlige omsætning oplyses ikke, men beløber sig til et trecifret millionbeløb.
Inden Georg Høfler og Peter Høfler i 2003 købte rettighederne til Tee Jays, havde de i mange år drevet familiefirmaet LG Sportswear, der solgte tøj fra forskellige brands.
Et af de brands var Tee Jays.
Efter mange års samarbejde med Tee Jays amerikanske grundlægger, Terry Wylie, købte far og søn rettighederne til det amerikanske brand. Lige siden har målet været at producere t-shirts, som konkurrerer på kvalitet og ikke pris.
Den strategi ser ud til at betale sig.
Peter Høfler ejer 100 procent af Tee Jays.